Întâlnirile ZV: Ce le pregăteşte Corneliu Dobriţoiu pensionarilor militari
Întâlnirile ZV: Ce le pregăteşte Corneliu Dobriţoiu pensionarilor militari
Într-un
interviu acordat ZIUA VECHE, Corneliu Dobriţoiu, fost ministru al
Apărării şi actual preşedinte al Comisiei pentru Apărare Ordine Publică
şi Siguranţă Naţională a Senatului, spune că a sosit vremea ca
Parlamentul să îşi asume un rol decisiv în rezolvarea problemei
pensiilor militarilor.
Domnule
Dobriţoiu, recent aţi avut o întâlnire cu reprezentanţi ai
rezerviştilor militari, alături de miniştri secretari de stat de la
Interne, Apărare, Muncă şi SRI. Ce ne puteţi spune despre această
activitate?
În primul rând vreau să spun că am dat curs cu mare plăcere solicitării
filialelor care au semnat acorduri de colaborare cu USL, atât ca membru
USL şi vicepreşedinte al PNL, cât şi ca preşedinte al Comisiei pentru Apărare a Senatului, dar mai ales ca rezervist,
fost coleg al celor cu care m-am revăzut. Am acceptat cu plăcere,
spuneam, această întâlnire la care au participat miniştri secretari de
stat din Ministerul Muncii şi ai ministerelor cu atribuţiuni în domeniul
ordinii publice şi apărare, pentru a discuta un subiect care tinde să
devină veşnic, cel al pensiilor militare, al problemelor create prin ciuntirea acestora printr-o lege care, iată, a fost amendată şi de Avocatul Poporului printr-un
raport care va fi supus atenţiei Parlamentului. Legea respectivă a
produs efecte negative atât la nivelul familiilor celor afectaţi, cât şi
la nivelul spiritului de corp al armatei. De aceea, am apelat la cei
din arcul guvernamental, care au fost lângă mine, pentru a ne arăta
disponibilitatea în soluţionarea acestei probleme. Este de remarcat şi
faptul că avem o luare de poziţie tranşantă din partea unei instituţii
cu importante atribuţiuni constituţionale şi mă refer aici la Avocatul Poporului.
Argumentele conţinute în raport sunt solide, scot în evidenţă inclusiv
dubla măsură în ceea ce priveşte rezolvările în instanţă ale cererilor
celor afectaţi. Pe aceeaşi linie se înscriu şi declaraţiile ministrului
muncii, care s-a pronunţat pentru rezolvarea acestei probleme. În cadrul
discuţiilor, oamenii au dat curs unor nedumeriri legate şi de
angajamentul politic al USL pentru rezolvarea acestor probleme care
afectează chiar capacitatea operaţională a instituţiei armatei prin rezerva sa, într-un moment strategic destul de delicat.
Cererea
rezerviştilor de a discuta cu dumneavoastră arată că încă mai
reprezentaţi o speranţă pentru ei, că mulţi încă vă mai acordă
încrederea lor. Credeţi că puteţi face ceva pentru ei de pe poziţia
actuală ?
Eu cred că suntem într-o notă de parcurs pozitivă. Cred că a sosit vremea ca Parlamentul să îşi asume un rol decisiv în rezolvarea acestei probleme care divizează.
În acest sens, mă înscriu şi în ideea preşedintelui Senatului, de a
reconferi acestei instituţii rolul şi locul pe care trebuie să îl aibă
în societate. Intenţionez să cresc dinamica dezbaterilor în această
Comisie a Senatului, în aşa fel încât cetăţenii noştri să nu se mai uite
cu admiraţie doar la interpelările şi discuţiile care au loc în Senatul
de peste ocean unde unii din cei care sunt chemaţi la discuţii în Comisia de Apărare,
transpiră din greu. Pot să vă asigur că şi această Comisie din Senatul
României se va apleca cu atenţia cuvenită asupra subiectelor ridicate de
rezervişti, pentru că sunt de o importanţă deosebită.
Există
nişte neconcordanţe între declaraţiile unor miniştri ai actualului
guvern pe subiectul pensiilor şi în special al unei eventuale Ordonanţe
de Guvern. Aceste declaraţii antagonice pot duce la două concluzii, ori
că nu există un punct de vedere comun stabilit privind acest aspect,
deci nu s-a discutat în cadrul USL subiectul, ori că există puncte de
vedere diferite între cele două mari partide. Care este adevărul?
Da, ceea ce spuneţi este real, dar realitatea nu este aşa cum se poate
interpreta. Adevărul este că actuala putere politică, Guvernul, are în
vedere subiectul, care este unul foarte complex, nu se poate rezolva
bătând din palme. Legea 263 are
implicaţii asupra tuturor pensionarilor din România; o modificare a ei
are efecte şi asupra altor legi sau altor categorii sociale. Din această
cauză există abordări diferite chiar între ministere, pentru că, de
exemplu, Ministerul Apărării poate
vedea problema numai prin prisma intereselor militarilor, cel al Muncii
are în vedere şi aspecte care lezează sau influenţează alte categorii
sociale, cel al Finanţelor are ca prim interes bugetul şi, de aceea,
modul de rezolvare este apreciat diferit. Aducerea la masa tratativelor a
reprezentanţilor acestor ministere a avut ca scop exact cunoaşterea şi
armonizarea acestor puncte de vedere, informarea reciprocă, dar şi
căutarea unor soluţii care să nu creeze alte nedreptăţi. Aşa că aş spune
că diferenţele nu sunt legate de o abordare politică, ci
instituţională. Noi, la nivelul Comisiei, vom informa Biroul Permanent
al Senatului în legătură cu aceste discuţii, cu faptul că s-a creat o
masă critică pe acest subiect şi aceasta trebuie rezolvată. Concret, pe
subiect, la nivel instituţional răspunderea revine ministrului Muncii,
de aceea doamna Câmpeanu va fi audiată în Comisia de Muncă pe acest
subiect. S-a creat deja o presiune destul de mare, cum spuneam, pe acest
subiect şi cred că la nivelul Guvernului se va cristaliza un punct de
vedere comun. În altă ordine de idei, o mare problemă este reprezentată
de impactul financiar. La ora actuală, contribuţiile la pensii ale MApN depăşesc bugetul de achiziţii pe care l-a avut Armata când încă mai existau fonduri.
S-a transpirat din greu în încercarea de a găsi fonduri pentru programe
strategice în ceea ce priveşte înzestrarea. Încă de anul trecut am pus
problema valorificării infrastructurii în exces a MApN ca soluţie în
vederea identificării de surse de finanţare.
Cei responsabili trebuie să plătească
Revenind
la măsurile ce trebuie luate, cât de profunde sau radicale vor fi
acestea şi până la ce nivel vor merge dacă declaraţiile făcute de
ministrul Duşa sau doamna Câmpeanu sau raportul Avocatului Poporului şi
chiar declaraţiile dumneavoastră privind ilegalităţile fraudele şi
abuzurile constatate cu privire la calculul pensiilor, vor fi dovedite
în raportul Auditului ? S-a folosit termenul „penal”, dar se ştie că la
conducerea ministerului se afla un actual viceprim-ministru care este şi
într-o relaţie personală cu primul-ministru, deci la ce ne putem
aştepta?
Da, problema aspectelor penale este una care trebuie să intre în atenţia organelor judiciare. Cei
responsabili trebuie să plătească, pentru că s-au produs pagube faţă de
interesul public, faţă de interesul strategic, dar şi pagube personale.
Astfel de aspecte, aşa cum s-a spus, există; va trebui ca cei care au
făcut controlul să specifice în dreptul cui se aşează aceste fapte şi să
trimită documentaţia la Parchet. Să nu uităm că mai există şi un alt
aspect, al stabilirii vinovăţiilor. Fără îndoială, ministrul dă
dispoziţii verbale sau scrise, funcţie de anumite decizii politice care
se iau la nivel guvernamental. Dar care este opinia expertului care nu
are culoare politică? Părerea mea personală este că, uneori, unele
lucruri merg pe o direcţie greşită în instituţii şi cu complicitatea
unora din sistem. Şi aceştia trebuie să răspundă, nu numai cei care au
dat ordinele. Unii poate au executat anumite ordine în speranţa
promovării, alţii pentru alte interese, deci există complicităţi. Mulţi
uită că raporturile de muncă trebuie să se desfăşoare în condiţii de
legalitate. Ordinele se pot da uneori şi verbal, în situaţii de urgenţă,
dar acestea trebuie să îndeplinească două condiţii: să fie legale şi să
fie urmate de ordin scris imediat ce acest lucru devine posibil. Ca un
fapt divers, când am numit pe noul şef al Casei Sectoriale de Pensii a MApN,
acesta mi-a raportat că, la ora primirii funcţiei, un număr de
aproximativ 20000 de dosare de pensie nu fuseseră procesate, deşi se
raportase procesul revizuirii pensiilor ca încheiat. Aici, cel care
fusese în funcţie la data raportării, trebuia să îl informeze pe
ministru că nu e încheiat procesul. Dacă nu a făcut-o, este vina sa.
Ştiţi bine că există articolul 8, în Legea 80, dacă ne referim strict
la domeniul militar, care interzice unui subordonat să execute ordine
ilegale. Deci, odată ajunsă în instanţă cauza, fiecare vină trebuie
probată sau apărată conform legii. Eu, ca preşedinte al Comisiei pentru Apărare nu
pot face altceva decât să cer şi să urmăresc respectarea legii, atât în
determinarea fraudelor, aflarea vinovaţilor, cât şi în pedepsirea
acestora. Justiţia este însă cea care trebuie să îşi spună cuvântul.
Întâlnirea avută cu reprezentanţi ai rezerviştilor militari a adus ceva nou sau în plus pentru dumneavoastră?
În primul rând trebuie remarcat interesul reprezentanţilor instituţiilor
prezente. Nu trebuie să deranjeze faptul că nu au fost prezenţi
miniştrii, unii nici nu se aflau în ţară – este cazul ministrului de
Interne, alţii aveau deja un program stabilit, program pe care nu îl
puteau contramanda. În al doilea rând, aş remarca nota de respect în
care s-au purtat discuţiile. În al treilea rând, aş vrea să evidenţiez
faptul că solicitanţii întâlnirii sunt oameni care reprezintă interesele
şi punctul de vedere al unui mare număr de militari rezervişti din
toate zonele ţării. Faţă de ei, noi avem obligaţia nu numai
instituţională, ci şi morală, de a da un răspuns cererilor lor. Este o
dovadă de respect pentru ceea ce au făcut pentru această ţară şi
instituţiile ei. Faţă de aceşti oameni s-au luat măsuri nedrepte. Au
avut loc acţiuni concertate prin care s-a încercat divizarea cadrelor militare.
Aceste măsuri abuzive au condus la divizări între corpuri de cadre,
între profesiuni şi specialităţi militare, între activi şi rezervişti,
între militari şi civili. Cei care au pus la cale şi în aplicare acest
plan sunt oameni maturi, responsabili. Întrebarea care se pune este de
ce au făcut-o? Revenind la întrebare, am remarcat, spuneam, nota de
respect şi calitatea discuţiilor. S-au pus pe tapet subiecte care
depăşesc subiectul micşorării pensiilor iar rezerviştii au adus un plus
de rigurozitate şi spirit organizatoric în ceea ce priveşte soluţiile
propuse şi aşteptările lor. Pe mine nu m-au surprins, dar poate pe alţii
da.
Credeţi că există şanse pentru rezolvarea problemelor ridicate?
Dacă nu aş avea speranţa că pot face ceva, nu aş sta aici, nu aş fi
venit la discuţii. Problema nu este doar de ordin financiar, nici prin
implicaţii, nici prin cele expuse.Aceşti oameni au cerut respect pentru Armată,
nu neapărat pentru ei ca persoane luate individual. Orice conducător
responsabil îşi respectă armata şi trebuie să o menţină în stare
operaţională, gata de luptă permanent, mai ales într-o ţară ca a
noastră, aflată la graniţa dintre două interese strategice şi politice majore. Ceea ce s-a făcut cu aceşti oameni şi prin ei cu spiritul de corp al armatei,
cu implicaţii în privinţa capacităţii de apărare a ţării este
inadmisibil, iresponsabil. Avem datoria faţă de ţară, nu faţă de ei, să repunem armata în drepturile legitime.
Chiar şi statele dictatoriale se bazează tot pe armată, loviturile de
stat au fost date cu sprijinul armatei, marile democraţii au fost
apărate de armată, revoluţiile din toată lumea şi toate statele au
reuşit sau eşuat datorită armatei. Toate
statele indiferent de forma de guvernământ se sprijină pe armată, numai
la noi armata este lovită, dusă pe marginea desfiinţării. Să
nu uităm că avem obligaţii ca parteneri într-o coaliţie militară şi
politică. O parte din obligaţii se realizează prin participări în
misiuni externe, dar asta este numai bonusul. Marile obligaţii se referă
la ceea ce avem în ţară. Ceea ce se întâmplă cu armata, atât activă,
cât şi cea din rezervă la acest moment ridică problema neîndeplinirii
sarcinilor ce ne revin ca aliat, dar şi imposibilităţii îndeplinirii
sarcinilor de apărare faţă de propriul popor. Eu sunt un pro-Atlantist
şi cred în valabilitatea art. 5 din acordul de la Washington, chiar dacă
au apărut discuţii de genul „domnule de ce să moară soldaţii X pentru
apărarea interesului ţării Y”. De aceea, declar răspicat că situaţia
actuală nu mai poate continua. Pe această linie, decizia creşterii
bugetului apărării cu 0,3 % anul acesta şi la fel în anii ce urmează, în
aşa fel încât în patru ani bugetul apărării să ajungă la 2% din bugetul
naţional este o dovadă a faptului că la nivel politic, dar şi ca
orientare strategică, există preocupare pentru armată şi încercăm să
recuperăm. Dar instaurarea convingerii că suntem o forţă credibilă se va
întinde pe o perioadă de cel puţin 10 ani. Sunt multe de făcut pe
marginea înzestrării, revitalizării industriei de apărare, instrucţiei,
dotării, învăţământului militar, protecţiei personalului, calităţii
vieţii. Dacă nu vedem aceste aspecte, suntem proprii noştri duşmani şi
nu numai ai noştri, ci şi ai celorlalţi membri ai alianţei. Eu sunt
convins că vom reuşi să schimbăm orientarea către o armată puternică din
toate punctele de vedere.
Domnule Dobriţoiu, vă mulţumesc pentru timpul acordat.
http://www.ziuaveche.ro/exclusiv-zv/intalnirile-zv/intalnirile-zv-ce-le-pregateste-corneliu-dobritoiu-pensionarilor-militari-150374.html